citroenen
sierappels

Versgeplukte sierappels / Freshly pickled crab apples

Reinout Krajenbrink ©

 

        Pas geplukte sierappels op blauwe tafel

 

Ik werk in mijn schilderijen graag met contrasten. Het maakt een schil-derij dynamisch en spannend om naar te kijken. Contrast is niets anders dan het neerzetten van  twee opponenten naast elkaar. Ruw tegen zacht, licht tegen donker en bijvoorbeeld rood tegen groen.  Een rode appel zal bijvoorbeeld roder lijken als je er iets van groen of blauw naast zet, dan dat het tegen een oranje achtergrond staat.  Het werken met contrast is een gegeven waar ik altijd rekening mee probeer te houden bij het opzetten van een stilleven. Zo wilde ik in dit schilderij graag sprankeling hebben en de frisse blik van versgeplukte sierappeltjes.  De rode appeltjes steken fel af tegen de blauwe tafel. Door de blauwe verf van de tafel er wat verouderd te laten uitzien vormt dit een contrast met de frisheid van de objecten die er op staan. Een moderne tafel zou het stilleven veel klinischer hebben doen laten lijken en dat is niet wat ik wilde bereiken. Een ander contrast in dit stilleven zit hem in de textuur van de objecten. Textuur is als het ware de huid van ieder object. Een koud huidoppervlak van  het ijzeren theebuiltje tegenover het zachte oppervlak van het doek. Maar ook de verschillende vormen van transparantie: Het doffe harde glas van de schaal waar de appeltjes vaag door te zien zijn tegenover de gekreukelde plastic zak die ook doorschijnend is. Het grootste contrast in dit stilleven is die van het licht-donkercontrast: de zwarte vaas ten opzichte van de lichte achtergrond. In de vaas zijn de reflecties van de omgeving terug te zien. Je ziet de plastic zak en de schaal weerspiegeld, maar ook de rest van het atelier inclusief de ezel en mijzelf. Het effect van de weerspiegeling is dat het stilleven hier ruimtelijker van wordt. Naast al deze contrasten probeer ik ook vormen terug te laten komen om zo de compositie bij elkaar te houden. Zie bijvoorbeeld de vorm van de schaal terug komen in de vorm van het afvallende doek.  Maar ook de terugkerende reflecties in het ijzeren builtje en de lichtreflectie op zwarte vaas.

 



Jaartal/Year:
2014

Techniek/Technique:
Olieverf/ Oil

Afmeting/Size:
90 x 57

BACK TO THE HALL

 

 

TERUG NAAR ZAAL

Pagina 317
stillevens